NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-10
Skrivet av: Anne-Marie Svensson skrivet 2009-04-08, 21:14
Hejsan
 
Jag har precis börjat läsa igenom utdrag ur domboken for Jösse Häradsrätt för sommaren 1870. Jag fann i en HFL att min släkting Nils Nilsson f 1846 i Arvika (fader Nils Persson och moder Kerstin Olsdotter från Örtomta i Långvak)var frigiven straffånge. Han satt i på fästning till 17 september samma år då han frigavs. Pingstdagen 5 juni 1870 ställs det till med dansnöje hemma hos Nils och hans familj i Långvak. Slagsmål utbryter frampå småtimmarna på annandagens morgon och Nils Nilsson kastar omkull Carl August Persson från Östra Berga(en annan ung man som arbetade vid Nytorps järnvägsstation) samt ger honom en örfil. Tumult utbryter och kort därefter stapplar Carl August ut och nedför trappan från vindsvåningen. Han har då ett djupt knivhugg i halsen och förblöder på några minuter på förstukvisten.  
 
De namngivna vittnena/gästerna var:
 
Olof Nilsson f 1839 och Nils bror
Karolina Nilsdotter - Nils syster
Johannes, Nils och Anders Eriksson i Ålgården - släktingar till Nils
Rudolf Olsson i Långvak
Erland Månsson  
Brita Andersdotter, piga
Kajsa Nilsdotter, piga
äldre Nils Nilsson (kanske Nils far?)
Johannes Jonsson i Långvakshulta
Johannes Nilsson på lägenheten Tillfället under Långvak
Carl Johan Nilsson pa Bråten
Johan Filipson på Högåsen
Elias Nilsson i Västra Furland (?)
 
Enligt vittnesförhören var det många järnvägsarbetare med på festen.
 
Notering om offret Carl August Persson i Berga, f 1838 finns i Dödboken for 5 juni 1870 och dödsorsak är angiven som ihjälskuren under slagsmål
 
Jag är nu inne på de sista protokollen som jag ska renskriva.
 
Jag är nyfiken på om någon annan har offret eller vittnena i sin forskning. Jag skall givetvis dela med mig av mina rön.  
 
MVH
Anne-Marie