NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2009
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2008-10-17, 08:35
Jag har redovisat nedanstående text förut, men i ett annat sammanhang. Det jag vill veta är helt enkelt vad som avses med det stycke som är markerat med fetstil. Det gäller en notis i Simtuna härads dombok för år 1650 och rör byn Översävne i Västerlövsta. Det finns vissa luckor i texten som jag inte kunnat tyda, men dessa är (nog) inte väsentliga i sammanhanget.
 
Erich Larsson i Säfwne och Löfsta sochen (bewijste) sigh medh bref Dattert denn 15 augustij 1646 uti godha mänz närwaro uthgifwat, hafva (lössat) och kiöpt nogen huus och iordh i Öfwre Säfwne Sör(easta) gåårdh, som föllier: först hafwa Erich Larsson kiöpt af Johan Nillsson borgare i Sahla Stadh ___ öres landh huus och iordh i be:te. säfwne, och uhti godho medh bekommit betalningz Etthundrade femtijo daler kopparmynt, en liten stuut för firton daler och till förlijkningh en koo. Sedhan hafwer Oluf Hinrichsson i Skiällby i Sahla socken försålldh och uplåtet Erich Larsson ett öres landh huus och iordh i be:te Säfwene, som hans hustru ähr arffallig till, och därföre bekommit full betalningh sextijo daler kopparmynt, i förlijkningh _____ ____ daler penningar och sågstockar 4 t: (r). (Hwilka) fyra öres landh medh be:te (hemulzman) hafwa i broderlagh igen bekommit emot 4 öreslandh i Norrby by the afstå måste, som wälb.ne landzhöfdningens herr Johan ____ bref den 15 Januarij A: 1642 uhtwijsar (dhen dhe) ord (igen) uplåhta Erich Larsson, hans hustru och barn, medhan betalningen fyllest ____ ähr och sedhan för Lagz och Tingz domen 22 september A:o 1646 den första gångh upbudat och efter nästa Tinghz____ fullbudat och sedhan uthan klander lagståndat, derför dömde Rätten detta kjöp stadigt och fast för Erich Larsson hans hustru och barn, samma huus och iordh behålla, nyttia och bruuka, som lag säger.
 
Vad jag kan förstå har Oluf Hinrichsson i Skiällby i Sahla socken alltså sålt ett öresland som är hans (Hinrichssons) hustrus arvejord till Erich Larsson. Däremot förstår jag inte vad som avses med att den fetstilsmarkerade meningen. Syftra bemälte hemulsman på Erich Larsson? Eftersom han gått till ting och påstått att han har rätt till jorden så borde det ju vara så att någon annan hävdat att så inte är fallet. Vad menas isåfall med att han i broderlagh igen bekommit ...? Med vem har han kommit i broderlag? Slutligen, ska man tolka det så att Erich Larsson ägt 4 öresland i Norrby som han avstått och på så sätt förlikats (alltså någon form av jordbyte)?
 
Nu blev det många frågor, men jag är mycket tacksam för hjälp.
 
Hälsningar
Björn Bertilsson