NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-03
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-08-03, 20:56
Förr noterades ofta nedkomstorten snarare än moderns kyrkobokföringsort i födelseboken, och i början av 1900-talet anges Uppsala som födelseort för många barn i församlingarna runt staden (inte enbart grannförsamlingarna), troligen för att de föddes på BB.
 
Jag antar att detta kan vara fallet även för Elin Viktoria, och att födelseorten inte rättats i folkbokföringen i efterhand. Jag har tittat i 1915 års födelseböcker för Helga Trefaldighet (då även omfattande dagens Gottsunda) och Upplands Artilleriregemente (numera upphörd), men inte hittat henne där heller. Det finns många tänkbara socknar runt Uppsala, och jag har i min egen forskning sett uppsalafödda barn i exempelvis Bälinge och Funbo.
 
Jag har även tittat i den alfabetiskt ordnade församlingsboken för Uppsala vid tiden efter 1915 (fram till 1922, vill jag minnas) i den händelse familjen bott där, men jag hittade inget barn med rätt födelseår på de två sidorna med Svan (flera stavningar).
 
Enligt Sveriges dödbok 1950-1999 gifte sig Elin Viktoria 1939 med Arne Hugo Lind, född 15/1 1917 i Sala sfs (död 19/8 1997). Går det att ta reda på var vigseln ägde rum, och därifrån söka sig bakåt i tiden? 1939 ligger ännu hitom sekretessgränsen (70 år), så du får väl be landsarkivets personal om hjälp med att plocka fram uppgifterna. Alternativt, finns det några andra användbara källor som är tillgängliga för allmänheten i dag?