NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2011
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2011-03-14, 12:14
Hej Marianne!
 
Jag antar att du menar Österberga. Här ett citat från en bok som också innehåller ägarlängder för hemmanen:
 
Namnet Österberghum finns omnämnt år 1316. Gårdens placering på ett berg och öster om Västerberga förklarar namnet. Ägaren till Frötuna, Märta Lydekadotter, ägde mark i Österberga fram till sin död 1452. År 1540 fanns ett Sankt Erikshemman och två frälsehemman i Österberga. I jordeböcker från 1640 finns de tre gårdarna fortfarande kvar. Under en period i början av 1600-talet ägdes Österberga av Hans Kyle på Frötuna och 1640 tillhörde det Lydinge gård. Gården blev före år 1654 bebyggd som säteri med de två frälsehemman utan underlydande gårdar. Enligt en karta från 1691 fanns ett säteri och en gård i Österberga. Under 16- och första hälften av 1700-talet ägdes Österberga bl.a. av släkten Örnflycht. Från 1752 ntill 1877 hörde gården till Lydinge och därefter till Österby Bruk. År 1880 köptes Österberga av rusthållaren Klas Jansson. Sedan 1907 innehas gården av släkten Thorsson.
(Lars-Erik Karlsson: Gårdar i Rasbo. Rasbo Hembygdsgille 2009, s 427)  
 
Björklund är ett ganska vanligt ortnamn i Uppsalatrakten, men i det här fallet gäller det nog ett torp under Österberga (se t ex Rasbo AI:7, s 27).
 
Något Hagby har jag inte hittat i Rasbo församling.
 
Lars-Erik Karlsson, som jag citerar ovan, har även givit ut en bok med titeln Torp och backstugor i Rasbo (1992), som jag inte har sett men som kanske också kan vara av intresse för dig
 
Hälsningar
Hans Olof