NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2013
Skrivet av: Peter Vester skrivet 2012-10-30, 10:32
Hej
Jag söker ett släktskap mellan föräldrar och son.
 
Jag har funnit på nätet i dokumentet 'Domboksutdrag från Tjörn 1765-67' 1766 Vinterting punkt 54 att: Änkan Karin Rasmusdotter i Säby nordgård kärar genom sin son Torbernt Nilsson till sin gårdbo Hans Olsson angående en tomtdelning som skedde på deras hemman den 4/7 1760 att få 30 daler silvermynt för den flytt av ladugården som planeras att ske nu i vår.
Detta skulle ha påtalats i det kontraktet som skedde då hennes man Nils Torbjörnsson levde.
 
Jag har genom min släkt kommit fram till en Torbernt Nilsson som skall vara född 1745. Detta genom hans dödsregistrering (Tjörn). Har inte hittat någon födelseregistrering. Stenkyrka skall ha börjat 1779.
Torbernt kommer/är bosatt i Säby enligt en uppgift från hans son Olofs födelse 1782-05-08 Stenkyrka.
 
Det finns en stor släktlinje som sträcker sig tillbaka till 1400-talet (Bamse och Green på Orust) men som slutar vid Nils Torbjörnson, död 1762 och Karin Ramusdotter född 1702 och död 1786 Säby Nordgård.
 
Finns det något ytterligare att finna som stärker släktbanden mellan dem eller är jag ute och cyklar.
 
Mvh
Peter