NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010
Skrivet av: Charlotta Colliander Golding skrivet 2009-11-17, 15:13
Hej!
 
Jag söker information om en Jöns Kristian Nilsson f 1848 som ska ha bott på torp i Skedängen under prästgården med sin familj och har dottern Anna Lotta som senare blev min farmors mor Anna Lotta Larsson. Om Jöns Kristian kan jag bara hitta lös information om att han är född i Stockholm. Inte ens församling. Först trodde jag som nybörjare att detta kunde innebära att han var barnhusbarn men jag hittade inget vid en snabbtitt i Stockholmsarkivet så Jöns Kristian är det stora mysteriet i min släktforskning just nu.  
 
Googlar jag så hittar jag även (under Edsbros dödsbok) en Joel Valfrid Nilsson som bara fick leva någon månad. Är pappan till detta stackars barn samme Jöns Kristian fast han nu gift om sig? Detta undrar jag då jag hittat vad jag tror är samme Jöns Nilsson som arrendator av Smara i Edsbro med ny hustru och ytterligare en dotter (fast det står 1:a äktenskapet i boken vilket då skulle vara fel eftersom det vore 2:a). Han ser ut att ha tagit med sig sina barn till Edsbro och det skulle kunna förklara hur min farmors mor och far träffades då HAN (Axel Larsson, barnhusbarn f 1870) växte upp i Smara.