NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2009
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2008-10-17, 13:36
Rossholm är en liten by (ett fåtal hus) belägen vid havet och inte helt lätt att hitta till. Man når Rossholm via en skogsväg som löper mellan fiskeläget Fågelsundet och byn Edvalla. Det lilla jag vet om Rossholm är följande, relaterat till min egen släkt: I Hållens rotes båtsmanstorp, i Rossholm, föddes min mormor 1880. Hon var dotter till den allra sista båtsmannen i Hållens rote, Carl Martin Sund, även han född i båtsmanstorpet. Även Jan Eric Sund, Carl Martin Sunds far, hade varit båtsman i samma rote (och bott i samma torp). Carl Martin Sund avled redan 1895, endast 42 år gammal. Därefter sattes roten i vakans fram tills Indelningsverkets upphörande år 1901. Torpstugan finns kvar och lär vara det bäst (enda?) bevarade båtsmanstorpet inom forna Hållnäs socken. Intill torpstugan finns ett tvåvånings bostadshus, byggt 1905 av min morfar och hans bror. Båtsmannen i torpet livnärde sig huvudsakligen på fiske i det mer eller mindre ständigt mycket blåsiga Bottenhavet utanför. Efter Carl Martin Sunds bortgång fortsattes fisket av Carl Martins äldsta son med familj. Jag och min släkt har idag ingen ingen anknytning till platsen och jag vet ej huruvida stället ifråga används för permanent- eller fritidsboende. Jag tror att något (möjligen några) av övriga hus på platsen används för permanent boende.
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av tord den 17 oktober, 2008)