NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2012
Skrivet av: Eva Drewsen skrivet 2012-02-14, 17:02
Hej!
Den 31 maj 1882 slog blixten ner i Fattighuset i Börstil, något som finns dokumenterat bl a i Uppsala Tidning i juni samma år:
Ur tidningen Uppsala 1882:
Natten till den 31 maj 1882 träffade blixten fattighuset i Börstil socken med följden att det började att brinna. De som sov på undervåningen klarade sig medan de flesta av dem som bodde på övervåningen omkom. Enligt en notis i tidningen Upsala var det följande; En förfärlig olycka; timade natten till igår i Börstils församling, om hvilken följande telegram ingick från Östhammar. En förfärlig eldsvåda har inatt ödelagt Börstils församlings fattigvårdskasern, som i grund nedbrann. Af de 46 der inneboende fattighjonen blefvo 22 innebrända och 6, som hoppade ut från husets öfre våning, skadades mer och mindre svårt samt fördes till lasarettet. Branden hade brutit ut vid ett-tiden på natten medan en annan uppgift var det runt midnatt. Det omkom 22 personer i branden och fattighuset var försäkrat på 15 000 kronor hos länets brandstodsbolag.
 
Enligt uppgifter från en släkting till mej, vars mormors syskon med föräldrar hyrde bostad i fattighuset, så skulle två av dessa syskon ha omkommit branden. Troligen även fadern.
 
I Dödboken för Börstil finns en lång rad av offren uppräknade, men ingen som är barn till Anders Söderman, f 183307-02 (fadern) inte heller något barn som kunde passa in.  
Det ska vara barn födda mellan 1859-1869. I dödboken finns 23 offer noterade, tidningen nämner 22!
Källa: Börstil F:1 (1861-1883) Bild 94 / sid 78.
 
Jag saknar fortfarande dödsdatum för tre av Anders barn:
 
Amanda Maria Söderman, född 18590630 i Öregrund (Öregrund C:3 (1830-1859) Bild 28 / sid 25)
 
Johan Albert Söderman, född 18660513 i Öregrund (Öregrund C:4 (1862-1892) Bild 22) och
 
Anna Augusta Söderman, född 18690814 i Öregrund (Öregrund C:4 (1862-1892) Bild 37)
 
Om någon kan bringa mer ljus i denna tragiska historia är jag tacksam för hjälp. Det finns en del uppgifter på nätet, men jag letar ju människor, som aldrig nämns i citerade artiklar!
 
Om det dessutom går att få en ledtråd till de ovan nämnda barnen till Anders Söderman, tackar jag på förhand! Jag har säkert missat någon bok, fast det känns som jag plöjt igenom allt!
 
Med vänliga hälsningar
Eva Drewsen