NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-09-07
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-05-17, 18:04
Tack så mycket igen!
Det blir ett generationsfel mellan oss och jag tror inte att det finns någon term för det på svenska. På engelska så tror jag att man skulle säga att vi är 5th cousins once removed.

Av ovanstående så förstår jag dock att vi är betydligt närmare släkt än så då du är min fars brylling.

Vill du att jag skall dela med mig av hur långt jag har kommit bland anorna till Petter Adolf Larsson och Sofia Olsdotter? På Sofias sida så finns det Bengt i Berga, Helgesta, som dog ca 1612 (Släktforskarnas årsbok 2010, artikeln om Thavenius-släkten).

Själv försöker jag att hålla släktforskningen under kontroll. Ett visst problem ligger i att fokusera på en del i taget, när man som här har släppt tråden och sedan plötsligt får ett tips/information.

Vad gäller Lars Jansson (Jan Nilssons son) så var han gift med Kerstin Persdotter (f. 21 november 1770 i Kolartorp, Floda) som var dotter till Per Olsson och Kerstin Persdotter (dessa torde du känna till eftersom Per dog i Vännevadsstugan 1802), men deras ursprung känner jag inte till.

När jag kollar på de uppgifter jag har på en del övriga förfäder (bl a Petter Adolfs mors sida) så börjar jag undra om det inte borde gå att komma något längre bakåt med metoder som jag lärt mig efter det att jag utforskade den delen.

MVH
Martin