NULL Skriv ut sidan - Strängnäs stadsförsamling

Anbytarforum

Titel: Strängnäs stadsförsamling
Skrivet av: Anne-Mai Carlberg skrivet 2015-03-16, 15:00
Nu orkar jag. Längesedan jag skrev på Anb. och hade glömt användarnamnet.
Alltså!
Dessa Kling har jag i min databas. Nils Kling (1714)gifte sig 1736 med Anna Strengnell (1715) i Strängnäs. Hennes föd.notis har jag hittat, men inte hans. Efter vigseln flyttar paret till Enköping och senare till Weckholm. Vid samma tid finns Gustaf Kling (1715)i Strängnäs. I Weckholm finns Olof Kling. Dessa tre Klingar är faddrar till varandrars barn vid olika tillfällen. Kanske kan man anta att de är bröder?! Att Gustaf Kling/Klingius är deras far kan man inte anta. Något samband finns dock, för i en bou från 1698 F2:1 s178 nämns denne Kling. Han kräver del i arvet efter Mads Markusson å sin hustrus vägnar. Hon heter Brita Madsdotter Strengnelius. Hennes syster är Maria Madsdotter, farmor till Anna Strengnell (gift med Nils Kling). I Strängnäs stifts herdaminne står att Gustaf Klingius är gift med Brita Mattsdotter Strengnelius och att de hade sju barn. Han gifte om sig senare. Gustaf Johannes (1685) adlades Klingfelt. När Brita dör framgår inte i Herdaminnet. Mina tre Klingar tror jag är bröder , men om deras far är Gustaf Klingius återstår att undersöka.