NULL Skriv ut sidan - Nykyrka

Anbytarforum

Titel: Nykyrka
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2006-09-11, 07:38
Bästa möjligheten att lösa gåtan med Olofs ursprung är nog att kolla upp faddrarna till hans barn och se om du kan identifiera något tänkbart syskon, och därefter följa honom/henne bakåt.  
Med tanke på hans vanliga namn torde inte mantalslängderna vara till någon större hjälp, och inga ledtrådar ges heller - såvitt jag minns - i domböckerna (det är några år sedan jag senast läste dem). Jag är själv inte släkt med Olof Olofsson Fröberg, senare kallad Tjärbom, och Anna Henriksdotter, men de förekommer i nära periferi till min släkt: Annas äldsta syster Kristina (1718- 1788) var gift med min mm fm mm farbror, Erik Eriksson (1721- 1788), medan hennes yngsta syster Katarina (1735- 1774) var gift med min mm fm mm f, Jan Eriksson (1727- 1796), i hans första gifte. Dessutom gifte sig brodern Olof Henriksson (1731- 1795) med brödernas styvmor Anna Bengtsdotter (1720- 1791). Dessutom var Olof Olofsson Fröberg Tjärboms och Anna Henriksdotters dotter Katarina gift med min ff mm mf ff Anders Blackman i hans andra gifte.
 
Men vidare diskussioner om dessa personer förs lämpligen under Lunda.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson