NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-09-06
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2013-01-10, 11:20
Nu blir jag lite förvirrad. Vem menar du? Ulrika Johanna Eklund född 1828 i Lunda eller hennes dotter Anna Matilda Eklund, född 1851 i Kvarsebo? Observera att Kvarsebo är en helt annan socken. Anna Matilda är INTE född i Lunda.  
 
Ärligt talas minns jag inte om jag kollat domböckerna eller inte. Även om det var straffbart att föda barn utom äktenskapet så dök ytterst få ogifta mödrar upp vid tinget. Om så skedde var det för att få understöd av barnafadern, inte för att bli åtalade. Eftersom Ulrika Johanna uppenbarligen var utblottad efter Anna Matildas födelse och skriven på socknen i flera år tyder inget på att barnafadern ställde upp med något underhåll.
Jag har heller ingen aning om vem som var far till Ulrika Johanna Eklunds andra barn, sonen August Emil Pettersson född 1863 20/11 i Kvillinge. Av efternamnet att döma kan han tänkas ha hetat Pettersson...
 
 
 
Jag har diskuterat Anna Matilda och gåtan om vem som var hennes far med min morfars yngsta syster (hon släktforskar också), som ju alltså är Anna Matildas dotterdotter. Tyvärr i det här fallet är hon Anna Matildas yngsta dotters yngsta dotter och född långt efter Anna Matildas död. Hennes mor Signe var heller inte särskilt gammal (15) när hon blev moderlös och var nog som typisk tonåring inte särskilt intresserad av sitt ursprung. Hade din morfar Emil hört sin mamma säga något? Han var ju ändå 14 år äldre än Signe.