NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-19
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-11-07, 20:36
Anette,
mina enda källor till de uppgifter du fått är - förutom födelseböckerna i Eskilstuna och Torshälla - 'folkräkningarna' år 1890 och år 1900, som bara ger familjebilden per den 31/12 respektive år. Brodern Folke föddes antagligen efter 1900.
 
Självklart framgår det av både församlingsbok och dödbok när Marta Eugenia dog, och troligen finns även dödsorsak noterad i dödbok. Men du vet väl ännu inte i vilken församling hon avled?  
 
Som jag redan förklarat ett par gånger nu måste du först kontrollera att Märta Katarinas mor verkligen är identisk med den Marta Eugenia Andersson som år 1900 var gift med John Gustaf Larsson och bosatt i Falu Kristine fs. Sedan får du följa familjen i församlingsböckerna där - bodde den kvar eller flyttade? När flyttade Marta Eugenias uä dotter, din mormor, till familjen? Föddes Folke i Larssons äktenskap med Marta Eugenia eller i ett senare?  
 
Börja alltså i Eskilstuna/Torshälla och följ mor och dotter framåt i tiden. Då detta rör sig om tidigt 1900-tal kan du nog inte räkna med att någon här har uppgifter lätt tillgängliga, utan du får själv söka svar på dina frågor. Hur detta går till har jag berättat i mina tidigare svar till dig här ovan.
Mvh/Maud