NULL Skriv ut sidan - Damin, Johan Martin Eugeni

Anbytarforum

Titel: Damin, Johan Martin Eugeni
Skrivet av: Rosine Nilsson (Rosine) skrivet 2004-09-26, 17:44
Ingmarie,
jag antar att du verkligen vet att han är född 2 december och att uppgiften på Söderskivan om att han är född 9 december är fel.
Där kallas han för John Martin Eug?n Damin men jag gissar att det är samma person för adressen stämmer.
Hans mor Maria Augusta Karolina Damin född 7/3 1876 i Hillehög flyttar till Klara församling samtidigt som den blott 3 eller 4 veckor gamle sonen flyttar till Nybroroten som du angivit.
Innan Maria Augusta Karolina kommer till Södermalm 27/11 1897 bor hon i Kungsholms församling från 3/12 1895 dit hon kommer från Hilleshög. (enligt rotemansarkivet för Kungsholms fs)
I Klara församling bor hon i kvarteret Putten 11, dvs Malmskillnadsgatan 15; Mäster Samuelsgatan 38. Hon bor där från 5/1 1900 till 5/9 1901 då hon flyttar till Keflinge i Malmöhus län (kan det vara Kävlinge månne). En utflyttningskommentar står dessutom 1901-11-22 Lyddeköping Malm län (ska kanske vara Löddeköpinge).(hämtat från Klaraskivan)
 
Maria Augusta Karolinas mor heter Maria Kristina Lundström f 1853 i Köping fs Kalmar län.
Enligt Sveriges Befolkning 1890 är modern omgift och Maria Augusta Karolina har fem halvsyskon och en bror född samma år som hon, kanske en tvillingbror. Styvfadern heter Johan Engberg så namnet Damin kan man nog bara spekulera om.
Riktiga faderns namn eller så har hon tagit sig det.
Hur det gick för sonen och modern vidare har jag ingen uppgift om.  
Återkom om du vill ha namnen på syskonen.
 
Hälsningar Rosine