NULL Skriv ut sidan - Mantalsregistret

Anbytarforum

Titel: Mantalsregistret
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-11-21, 13:57
Jag besökte stadsarkivet i går och hade beställt fram den nämnda mantalslängden för Kungsholmen från 1943. Tyvärr gav den inte så mycket mer upplysning (en stämpel om av ÖÄ undanröjd mantalsskrivning) än jag redan hade om personen, utan även här hänvisades till efterföringshäftet. I namnkolumnen fanns beteckningen Pt understruken med rött, en beteckning som jag såg fanns också för enstaka andra personer. Är det någon som vet vad Pt betyder i mantalslängden?
 
Jag ställde frågan om efterföringshäftet till arkivpersonalen, som av en händelse hade ett annat ärende till magasinet just då, och tog med sig de personuppgifter jag hade. När hon kom tillbaka hade hon uppgift om vart personen flyttat, och när! Det gav mig tillräckligt för att jag skall kunna söka vidare vid Uppsala landsarkiv, men tyvärr fick jag ingen källhänvisning till uppgiften (det var ganska stressigt i går med många besökare som bad om hjälp).
 
Kan någon förklara vilken arkivbildare detta efterföringshäfte kommer från, om det inte var mantalsarkivet (som jag först trodde)? Rotemansarkivet kan det ju inte vara, eftersom detta var långt efter 1926. Är det något som man hittar i Kungsholms kyrkoarkiv?