NULL Skriv ut sidan - Landskapen i Stockholms län

Anbytarforum

Titel: Landskapen i Stockholms län
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 1999-09-20, 13:21
Hej Björn!
 
Jag såg att du propagerat för att använda län under Göteborgsdiskussionen men lät bli att gå i svaromål just då eftersom jag anser att den diskussion du försöker väcka hör hemma under rubriken landskap eller län, men när du klampar in här och fortsätter propagera för län framför landskap kan jag inte hålla klaffen längre!
 
Du har rätt i att folk ibland har svårt att placera en del socknar/församlingar i rätt landskap, som t ex Göteborg (som huvudsakligen hör till Västergötland) eller Botkyrka (som hör till Södermanland), men jag vill ändå framhärda i att landskapen åtminstone numera är att föredra.  
 
Det finns ett mycket enkelt skäl till det:
 
Landskapen är beständiga. Jämför med länen, vars gränser flyttar sig titt som tätt, län slås ihop till storlän o s v. Bara för att ta de senaste åren: Malmöhus län och Kristianstads län slogs ihop till Skåne län. Göteborgs och Bohus, Älvsborgs och Skaraborgs län slogs ihop till Västra Götalands län. Habo och Mullsjö kommuner i fd Skaraborgs län övergick samtidigt till Jönköpings län. Kopparbergs län bytte namn till Dalarnas län. Heby kommun i Västmanlands län övergick vid senaste årsskiftet till Uppsala län. Och detta är bara de förändringar jag personligen känner till! Jag kan mycket väl ha missat någon! Släktforskarförbundet har hitills förbisett de senast årens länssammanslagningar, men redaktionskommittén lutar åt att man skall ange landskap istället för län (vilket Elisabeth Thorsell personligen berättat för mig), och det är bara att gratulera! Släktforskare är ju ibland ett tämligen konservativt släkte (jag själv inräknad), och de flesta har ju fått lära sig att ange var en socken ligger med hjälp av länsbokstäver: AB för Stockholms län, C för Uppsala län o s v. Dessa länsbokstäver är föråldrade (mina släktingar förstår sig åtminstone inte på dem). Och hur göra med Skåne resp Västra Götalands län? Skall man skriva (LM) resp (OPR) istället?  
 
Om vi väljer att bortse från de senaste årens länssammanslagningar och flyttningar av länsgränser, och fortsätter att använda länsbokstäverna för de gamla länen (d v s före 1995), så gör vi framtidens släktforskare en otjänst! Och bland dessa framtidens släktforskare finns även de ungdomar (bl a övertecknad) som förr eller senare kommer att få ändra länsangivelserna till då gällande förhållanden.
 
Så länge vi använder oss av länen så kommer vi bli tvungna att ändra våra inmatningar varje gång statsmakterna behagar flytta en länsgräns eller slå ihop eller dela på några län. Om vi skulle komma överens om att ange (OPR) för Västra Götalands län, vad händer då om länet en dag delas i två nya län, ett som omfattar Dalsland och norra Bohuslän och ett som omfattar Västergötland och södra Bohuslän? Då går det inte att applicera dessa länsbokstäver på det länet överhuvudtaget! Och vi kommer att vara tvungna att ständigt uppdatera våra register, varje gång någon kommun byter län! Och det är ofta. Hur många som läser detta har t e x angett att Harbo ligger i Uppsala län? De flesta har det nog i Västmanlands län... Jag har sett utredningar där Mörkö sn (AB) placerats i (D)-län. Och det var över 20 år sedan som Mörkö övergick från Södermanlands till Stockholms län!  
 
Min slutsats är: så länge vi använder oss av län, så är risken för att socknar hamnar fel stor (och den ökar hela tiden).
 
Felprocenten är, trots allt, betydligt mindre om vi använder landskap.
 
Jag är inte heller ute efter att väcka debatt i ämnet, men när Björn Pilström kommer med sina dumheter så kan jag helt enkelt inte hålla käft.
 
Förlåt, Håkan!