NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-22
Skrivet av: Per skrivet 2002-02-13, 16:49
Ylva!
58 står för löpnumret i dopboken. I Asarums socken används löpnumren flitigt i diverse sammanhang, så även i släktforskningen. Till dina övriga frågor kan jag bara säga; Negativt - har inga svar att ge. Ansvarig för kyrkobokföringen när det begav sig var klockare Fadder Olofsson - denne Fadder är inte Guds bästa barn på kyrkobokföring. Bortglömda barn, felaktiga namn samt felaktiga löpnummer i böckerna är sådant vi idag får tampas med.
Tack och lov så finns de Blå böckerna i Tranemålaarkivet (förvaras på min arbetsplats Folkrörelsearkivet i Blekinge). Dessa böcker är en extra kyrkobokföring gjord av Håkan Olai i Bösarp på beställning av riksdagsman Lars Månsson i Tranemåla, beställningen är gjord omkring 1899. Olai har här bl a rekonstruerat en husförhörslängd från 1700-talets början fram till cirka 1820 (originallängden börjar under sent 1700-tal). I denna rekonstruerade längd finns några helt enastående släktskapsanalyser, vilka är sanna (Hur Olai nu kan veta det 100 år senare!). När jag har tittat i denna lunta så finns det knappt ingenting om dina Tubbarydare.