NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-17
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2010-09-17, 16:11
Tack för det, Maud!  
 
Med tanke på att ena brottet som hon blev dömd för var att hon var kringstrykande så kan jag mycket väl tänka mig att hon fortsatte i samma bana. Så om hon kom till ett nytt ställe utan flyttbetyg så anmälde hon nog inte sin ankomst. Å andra sidan så vet jag inte hur myndigheterna gjorde om de stötte på någon på ett ställe som inte hade flyttat dit på rätt sätt. Blev hon bara inskriven i mantalslängden ändå?  
Det är därför jag är lite nyfiken på damen i mantalsregistret, eftersom hon uppenbarligen finns med där. Det är ju inte alltid som hon har behagat bevista husförhören, verkar det som ...  
 
Jag har kollat alla befintliga födelselängder för hela Värmland, och även en del för Västmanland. Med tanke på att den ungefärliga åldern på döttrarna uppgavs i domen från Västerås så anser jag att födelsetiden är hyfsat korrekt, åtminstone för den yngre av systrarna.  
 
Jag lyckades inte hitta Carl Grimsköld i hfl (faktiskt inte i någon hfl efter ca 1793), men Anders Berg tipsade mig för drygt fyra år sedan om ett tillfällighetsfynd som innehåller hans dödsnotis. (Vilket i förlängningen har gett mig kunskap om omkring 3000 anor till, alltså nästan en fördubbling.)  
 
Hälsningar, Mikaël