NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-09-22
Skrivet av: Lotta Jonsson skrivet 2009-09-13, 17:38
Om jag hade haft ögonen med mig så hade jag det ju mitt fram för näsan, dvs de stod ju på samma söksida som Kristina Vilhelmina. Det var väl bara så att jag var hellycklig över att finna henne efter 15 års letande. Hon stod nämligen felaktigt som född i Ljustorps sn (Y) där min svärfar var född och hon senare gifte sig och levde resten av sitt liv. Det var bara en slump att jag läste en hembygdstidning från Ljustorp med en artikel om barnhusbarn från Sthlm som utackorderades till bönderna i socknen. Därför kollade jag på vinst och förlust i ssa. Det visade sig ju vara vinst den gången.  
Men det gör ju också att man börjar fundera i nya banor: Hade de fler barn...blev hon änka tidigare än 1832 när hon lämnade bort Kristina Vilhelmina som jag har inbillat mig...eller kanske Gustava Sofia dog då 1832 eller före och det var därför Kristina Vilhelmina blev utackorderad till Ljustorp... tog hon hem båda barnen från barnhuset 1825...och i så fall varför....Tegelviks Gatan 3 Kyrkogården står som adress 1825-09-30 på placeringarnas upphörande...finns det något annat register där även kvinnor är registrerade...var var hon född egentligen...Gustava ska vara född i Borgå, Finland men hittas inte där...
 
Jag skriver ner det här mest för min egen skull så jag kommer ihåg vad jag ska leta efter - jag kollar mantalet först.
Tack för nu
Lotta