NULL Skriv ut sidan - Sven Nilsson & Greta Olofsdotter, Kristdala

Anbytarforum

Titel: Sven Nilsson & Greta Olofsdotter, Kristdala
Skrivet av: Marianne Lindén skrivet 2000-10-10, 05:56
Hej Kristina!
Jag var på biblioteket i går kväll och har nu försökt sammanställa allt jag har om Vendela och nu tror jag allt stämmer.
Vendela föddes i Kroxhult 1769 och bodde där tills gården delades mellan syskonen. Vart familjen flyttade då vet jag inte.
Sedan hittar man Vendela boende hos fadern efter moderns död. När fadern dör blir Vendela piga i Efversnäs.
Hon gifter sig med Olof Bjällström efter att hans fru Karin Fredriksdoter dött 18140425.
I vigselnotisen står det Olof Bjällström och Vändla Svensdotter. Brudgummen enkoman från Efversnäs. Bruden piga därstädes. Lyst den 21-28 maj, 4 juni. Vigdes i kyrkan.
Olof Bjällfors dör 18221228 och det står att han är son till Samuel Äspegren och Maria Olofsdotter, Bråmåla. Född i socknen 1754. Gift och dog av lungsot.
Vart Vendela då tar vägen, men i dödsnotisen bor hon på fattigstugan. Född 17690926, 75 år och Änka. I husförhöret för fattigstugan ser det ut som om hon kom från Aspemåla 1844, men jag kunde inte hitta henne där.
Vendela var 46 år när hon gifte sig så några barn hade hon inte.
Nu får vi se om vi kan fortsätta med någon av de andra barnen.
Du är välkommen som medlem i Släktföreningen Sabelskjöld om Du är intresserad. Då skriver Du till vår kassör Bodil Math, Skolgatan 18, 560 13 HOK så sänder hon Dig en anmälningsblankett.
Hälsningar