NULL Skriv ut sidan - Sven Nilsson & Greta Olofsdotter, Kristdala

Anbytarforum

Titel: Sven Nilsson & Greta Olofsdotter, Kristdala
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2000-09-04, 22:26
Kristina,
du har skrivit av rätt faddrar till Ingeborg Persdotter - till födelsenotisen 1780 28/4! Datumet 1781 har ju uppstått just genom otillräckliga kontroller; Pehr Meurling d.ä. och Pehr Meurling d.y. förde husförshörslängder av rätt primitiv natur, använde inte det fastställda tryckta formuläret, men P.M. d.y. eller möjligen hans son och efterträdare Carl gjorde ett allvarligt försök på 1810-talet att ordna upp kyrkobokföringen, ehuru det inte lyckades helt och hållet. Som forskare måste man vara på sin vakt - Malins exempel är talande, men det finns värre exempel: kyrkobokföringen i Vena under den tid som Anders Johan Andræ var kyrkoherde där (1881-1917) är behäftad med mängder av fel. Jag kan bara hoppas att SCB-utdragen inte återger samma uppgifter som originalböckerna - i utdragen finns ibland fel datum (om man accepterar angivelserna i hfl, vilka regelmässigt skrevs först), fel namn. t.o.m. fel föräldrar och födelseplatser, onämnt de födda som inte förts in i utdragen. Jag har haft ett 10-tal personer födda på 1880-talet, som finns i hfl, men som ej finns i SCB-utdragen. Det var visserligen en stor socken, med hög flyttningsfrekvens, men...
 
Jag skall titta litet mer på Sven Nilssons och Greta Olofsdotters barn och återkommer.