NULL Skriv ut sidan - Ryttaren Lars ?-son Appelgren i Säby sn, född i N Sandsjö

Anbytarforum

Titel: Ryttaren Lars ?-son Appelgren i Säby sn, född i N Sandsjö
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1998-12-27, 20:02
Finns det någon mer än jag som söker härkomst för och ättlingar till ryttaren i torpet Öknen u Hallingstorp, Säby sn, Lars ?-son Appelgren? Han fick sannolikt namnet Appelgren då han 1760 antogs som ryttare. Detta namn hade förekommit på tidigare innehavare av tjänsten. Lars Appelgren anges född i N Sandsjö. Olika födelseår anges i GMR och hfl, 1736, 37, 38 och 42. Mest frekvent är 1736-37. Det anges vid ett tillfälle i hfl att han ankom från N Sandsjös grannförsamling Vallsjö. Lars Appelgren var gift (1763) med Kerstin Persdotter från Övrabo, Säby sn, vars härstammning är känd. Deras barn hade namnen: Jacob (1765-1847), Måns (Magnus) (f 1766-1817) (min anfader), Anna (1769-), Johan (1774-) och Maria (1777-). Inga av dessa namn finns i modern Kerstin Persdotters närmaste släkt. Lars Appelgren dog under kommendering i Karlskrona den 27/8 1789.  
Kanske finns det någon som forskat mycket på N Sandsjö eller Vallsjö och som i en bouppteckning eller på annan plats stött på denne Lars ?-son Appelgren som hittills gäckat mig. Alla tips mottas med största intresse.