NULL Skriv ut sidan - Löfvingsson

Anbytarforum

Titel: Löfvingsson
Skrivet av: Ingärd Johansson skrivet 2002-02-02, 03:40
Hej Monica, Lasse, Christer, Niclas, Birgitta och Sigurd!
Efter Löfving Mörk voro 14 barn och halva gården hörde honom till med arv och köp. (Dombok för Allbo härad 5 feb 1621)
Denne Löfving Mörk i Sjöby, en av de största gårdarna i Saktelöv, är troligen förfader till de flesta Löfvingar i trakten. Han var gift tre gånger. Den sista hustrun, Inga, överlevde honom och gifte om sig med Håkan i Torp. Löfving och hans två första hustrur ägde hela gården Sjöby, vilket framgår av följande mening i samma domboksprotokoll.Och den ? andra gårdadelen faller de tvenne första barnakullarna till för mödrarna. Men Löfving hade inte bara egna barn. Bevistes ock med brev och sigill daterat anno 93 att Löfving i sin välmakt haver utlöst sina styvbarn Per Nilsson och hans syster både i fäderne och möderne, så att de hava intet att kräva. (Allbo dombok 20 mars 1628) Löfving levde tydligen 1593.
Jag har en del uppgifter om Löfvings barn. Sonen Anders Löfvingsson (någon gång benämnd Anders Mörk) köper Sjöby av sina syskon Per Löfvingsson, Bengta Löfvingsdotter i (Nistenssöö?) i Konga härad, Måns Löfvingsson i Willtofta, Wederslöf, Elin Löfvingsdotter, Olof Löfvingsson i Gottåsa, Nils Löfvingsson i Vrankunge och Gyrit Löfvingsdotter i Fiskestad. Haver ock Anders sin arvelott i samma gård så att han äger hela gården (Dombok för Allbo 20 mars 1628)
Troligen är detta Anders? samsyskon eller kanske barnen i de två första äktenskapen.  
Anders i Siöbi är nämnd 1615. (Dombok Allbo 2 nov)
 
Måns Löfvingsson i Skäggalösa köper bondagården Wiltoffta (Dombok för Kinnevald 3 feb 1621). Den kallas senare Löfvingsgården. Han är gift med Marit Månsdotter. Enl en bilängd till mantalslängden är Måns, hustrun Märit och Nils Månsson (sonen?) döda 1648. Måns och Märits barn:
Nils Månsson, bonde i Skäggalösa, gift med Kirstin Börjesdotter, också hon från Skäggalösa, (det är en stor by) löser ut en massa arvingar ur Löfvingsgården samt säljer och köper gårdadelar med sin farbror Jöns. (Dombok för Kinnevald 3 - 4 feb 1642)
Erich Månsson, knekt 1642, är inte nämnd i Villtofta efter 1645
Karin Månsdotter gift med Måns Månsson i Wästanhaga. De köper ? Willtofta gård (Dombok, Kinnevald 4 feb 1651) av Karins bror
Måns Månsson, som i samma domboksprotokoll beskrivs som något våt i huvudet och sällsam till sinnes.
Anders Månsson
En Löfving dyker upp 1660 (mantalslängd). Kanske är det en son till Anders.
 
Olof Löfvingsson, bonde i Gottåsa, gift med Sissa Esbiörnsdotter från Kärr. Dog tidigt och hade två döttrar, vars namn jag inte kan hitta just nu.
 
Det fanns fler barn till Löfving Mörk, troligen från sista äktenskapet:
Jöns Löfvingsson, bonde i Skäggalösa, nämnd 1621. (Vet inte om det kan vara samma Jöns Löfvingsson, som finns i Opparyd, Västra Torsås 1615, och som köper en halv gård där 1626). I varje fall finns den rätte Jöns i Skäggalösa 1621. Tillsammans med sin hustru Malin (Madelin) köper och säljer han gårdadelar med sin brorson Nils Månsson 1642. Han döms till döden för hor 2 april 1646 men benådas antagligen, eftersom han finns i Skäggalösa 1648. Samma år anklagas Jöns i Skäggalösa för ett nytt horsbrott. Samma Jöns? Jag vet inte.
 
Brita Löfvingsdotter gift med Måns Blantingsson i Södra Arnön. Hon är min anmoder, och jag har en massa ättlingar till henne. Den som är intresserad kan tala om det, så skickar jag uppgifterna pr post eller e-post.
 
Jon Löfvingsson, död före 1621. (Dombok för Allbo)    
 
Vad har nu dessa Löfvingar med Löfving Månsson i Skäggalösa att göra ? Det vet jag inte, men att det finns ett släktsamband är jag ganska säker på.