NULL Skriv ut sidan - Kornetten Roth i Hagby

Anbytarforum

Titel: Kornetten Roth i Hagby
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2002-08-31, 18:31
Hej Dag !
Ja, det är aldrig kul att upptäcka att man har forskat på fel spår, men å andra sidan är det detta som är en del av tjusningen med att släktforska, man hittar hela tiden nya uppgifter som gör att man ibland får revidera sina tidigare antaganden osv.
 
Hursom helst. Lite mera om Bursh - Dahlman har jag. Det mesta kommer från tryckt litteratur och som vi såg ovan, så skall man ju inte lita blint på detta.
 
Jochim Bursh (en mängd stavningar finns) var holtzfurste i Malmöhus län. Jag har hittat honom i mantalslängder/katekismilängder som boende i Hällestad 1691-1702. I 1705 års katekismilängd är han död.
Samzelius skriver om honom i sina böcker om Skogs-/Jägeristaten följande:
Samzelius s.259:
Burss, Jochim. Tjänade först i Pommern och var med vid Stettins belägring; erhöll genom k.br. 1679 2/6 en donation i närheten af Liepe i stolpeska amtet samt fritt fiske i Peene. Holtzförster eller holtzfurste i Malmöhus län enl. k. fullm. (efter Bengt Steenman). Omnämnes s. sådan 1688-1697. Var 1692-1701 pensionär på riksstaten (enl. statskontorets memorialböcker). Namnet skrifves äfven Borss och Bursch. Skref egenhändigt Jochim Buss.  
Var gift och hade 6 barn, däraf 3 söner.
 
samt
Samzelius: Jägeristaten II:23.
 
Burss, Jochim, Holtzförster i Malmöhus län. Omnämnes 1688-1697.
Följande barn har jag till honom och hans hustru Emerentia Dahlman.
Albert Burssius, född 26/11 1674 i Anklam [LSHm 3:475], död 6/1 1727 i Östra Torp. Kyrkoherde i Östra Torp och Lilla Isie (M).
Catharina, född omkring 1676 [ålder vid döden], död 35 år gammal 4/7 1711 i Viby (E). Gift 1:o med löjtnanten Fredrik Johan Pohl, död 16/6 1702 i Warschau [Karl XII:s officerare]. Gift 2:o 25/5 1707 i Lund med Nicolaus Sjöstedt.
Joachim Philip, kornett vid Skånska Ståndsdragonregementet 1709.
Johan David, stupade i slaget vid Poltava 28/6 1709. Hejderidare i Torna, Bara och Harjagers härader 1697, senare kornett.
Maria Elisabeth, född omkring 1683 [åldersuppgift]. Gift med korpralen Carl Johan Biörk, boende i Skrivaremöllan, Hällestad (M).
Emerentia, född omkring 1691 [åldersuppgift].
Dessutom finns i Karl XII:s officerare en Bursch upptagen:
Bursch, Jakob Johan, kornett vid Schlippenbachs dragonreg.; fången 1709 1/7 vid Perevolotjna; bortkom i Sviatski, Hvar han blifvit vet ingen.
 
Om Emerentia Dahlman vet jag inte mycket, hon bor som Holtzfursterskan i Skrivaremöllan, Hällestad 1705. En möjligt bror till henne, med tanke på yrke osv är hejderidaren i Lindved, Svedala (M) Bartholomeus Dahlman, född omkring 1658 och död 89 år gammal 1748 i Svedala.
Om honom berättar Samzelius:
Samzelius: Jägeristaten s.260.
Dahlman, Bartholomaeus, d.ä. Född 1658, död 748. Kronojägare i Pommern på Carl XI:s tid. Deltog i kriget mellan Sverige och Brandenburg. Kom 1682 till Sverige, blef 1690 hejderidare i Torna och Bara af Malmöhus län och 1697 i Börringe.
 
samt följande står att läsa i Sjöström: Skånska nationen i Lund #570:
Skriver år 1738 från Lindved till k. befalln.hafvande: Uti högst salig konung Carl den Elloftes glorwyrdigst i åminnelse Regementz tid var jag Crono Jägare uti Pommern och under Krigetz påstående mellan Sverige och Brandenburg blef af sahl högvälborne H. Grefve Königsmarck, som då anförde den svenska arm?en, sexton stycken Jägare Comenderade att på partier och vid andra tillfällen bjträda Svänska armeen, hvaribland jag äfven var, och måste utstå många svåra Strapacoer och Olyckel. äfventyr, serdeles då min häst utj en drabbning med de Brandenburgiska blef mig undanskjuten, då jag igenom Gudz underliga försyn blef frälst med lifvet, så att jag sedan warit Comenderat från Anklam till Stralsund med Profjant till svenska armeen med flere förrättningar. Sedan freden slötz blef iag persuaderad att resa hit öfver till Skåne och kom således Anno 1682 hit till landet, blef 1690 hejderidare i Torna och Bara samt 1697 i Börringe.
 
Hoppas att det var lite nya uppgifter