NULL Skriv ut sidan - Kornetten Roth i Hagby

Anbytarforum

Titel: Kornetten Roth i Hagby
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2002-08-20, 10:28
Eftersom man ovan hänvisar till min utredning om Sjöstedt och jag gör där en felaktig koppling, så tänkte jag rätta till den här.
 
På ganska många ställen i diverse tryckt litteratur, släktutredningar, nationsmatriklar och herdaminnen står att Catharina Bursie (1676-1711) var gift med kyrkoherden i Höreda Nicolaus Sjöstedt (1679/82-1758) i hennes andra gifte (gift 1:o i Byarum 1702 med Lars Brath).
 
Nya fynd i bl.a. Albo (i Skåne) härads dombok 1707 visar att kyrkoherde Nicolaus Sjöstedts hustru inte alls är Catharina Bursie, utan en med det snarlika namnet Catharina Bursh. Det hela reds ut eftersom Nicolaus Sjöstedts hustru tidigare varit gift med löjtnanten Fredrik Johan Pohl (död 16/6 1702 vid Warschau).
 
Catharina Bursh och Nicolaus Sjöstedt vigs i Lund (M) 25/5 1707 och hon dör i barnsäng 4/7 1711 i Viby (E).
 
Catharina Bursh är dotter till holtzfursten i Malmöhuslän Jochim Bursh och hans hustru Emerentia Dahlman (Emerentia är för övrigt ett namn som ett av Nicolaus Sjöstedts och Catharina Burshs barn döps till). Jochim dör någon gång mellan 1702 och 1705 och bor i Hällestad (M).
 
Hoppas att inte denna felaktiga kopplingen sprids vidare mera.