NULL Skriv ut sidan - Hur hitta familj i Kalmar stad?

Anbytarforum

Titel: Hur hitta familj i Kalmar stad?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2007-08-28, 11:28
Eva!
 
Jag har folkräkningarna för år 1890 och 1900.
 
Mikael,  
 
Sven Peter Söderströms födelsedatum verkar hela tiden ha varit 1794. Han var 70 år när han dog. Så det kan stämma ganska bra. Däremot har jag olika födelsedatum för Eleonora, även hennes ålder vid barnens födelse har inte stämt med ett och samma födelse år.
 
Problemet att komma vidare är att, tydligen var det inte så viktigt att ange de fattigas födelseplats, så jag får väl anta att det är Kalmar i alla fall.
 
I födelseboken 13/4 1794 (svart och svårt att läsa) för Kalmar stad så hittar jag en Sven Peter, oäkta, mor Stina Nilsdotter. Ja, där skulle allt vara gott och väl om jag kunde följa denne Sven Peter framåt i tiden, men hur? Var i Kalmar stad ska jag leta? Att gå igenom alla sidorna är ju otänkbart.
 
Jag har för mig att jag letade igår efter Eleonora Andersdotter år 1790 i födelseboken, men hittade ingen Eleonora.
 
Samma sak med fattighuset, jag ser inte någonstans att det står var de kommer ifrån. Så att hitta deras födelseår och var i Kalmar de ev bodde verkar hopplöst.
 
Är det någon som vet var Tårsot eller Fårsot är, som kanske är dödsorsaken för Sven Peter i utdraget här ovan?
 
Ann-Mari