NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-03-13, 17:59
Hur skall man egentligen tolka Wilstadius uppgift om Nicolaus Ölander, son till nämndemannen Jon Svensson i Siringe och Cecilia Nilsdotter, som var från gården Öland? Menar Wilstadius att båda är från Öland eller bara Cecilia? Bland min morfars farbrors släktforskningsmaterial finns i alla fall ett löst papper med anteckningen att Jon var född i Siringe och att Cecilia var född i Öland. Jag vet inte om detta är en tolkning av Wilstadius uppgift. Öland har diskuterats på annan plats här på forumet (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/44422.html?1058639160 target=_top), där Elisabeth Thorsell tycks göra samma tolkning utifrån Wilstadius uppgift. Jag har själv alltså fram till nu tänkt mig att Jon var från Siringe och hustrun Cecilia från Öland. Även om Lars patronymikon framgår i några senare mantalslängder, har tanken aldrig slagit mig att Jon och Lars skulle varit bröder, vilket alltså framgår i räkenskaperna. Då är frågan om någon av bröderna fått med sig den andre till Öland eller om de faktiskt är födda där?
 
Lars och Jon står tillsammans i mtl 1643, men i jb 1636 och 1639 är Lars (eller Lasse) ensam. Den av Olle ovan omnämnde Arvid står fortfarande i jb 1631 och 1635.
 
Jon i Öland är en av nämndemännen för Vista härad i Visingsborgs grevskap under 1650-, 1660- och 1670-tal (har ännu inte kollat de exakta åren för första och sista uppträdande). Karriärsklättringen verkar logisk; först beprövad kyrkvärd sedan nämndeman. Annars skulle man ju kunna tänka sig att Jon varit bosatt i Siringe före 1638 - och kanske nämndeman då han bodde där. Kan i alla fall inte finna honom som nämndeman i domböckerna för Vista härad under 1620-talets andra hälft eller 1630-talet.  
 
Notera även Jons och Cecilias begravningsnotis från 1677-02-25, där utrycket boodt tilsammans i 50 åhr måste ge ett vigselår ca 1626.