NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-10-13, 09:41
Musikanten Hans Geörgen i Ormestorp
Kan glädjande nog redovisa namnet på musikantens hustru.  
 
Detta framgår av Vista härads dombok 1685 6/3; Där anges följande: (mod stavning)
 
[color=808080]Samma dag inställde sig för rätten Musikanten Hans Jörgens - ja han stavas här så! - hustru i Ormestorp, Ölmstad socken, Kirstin Hansdotter, med sin dotter Christina Hansdotter om sina 18 år, och anklagade en gift soldat  Nils Månsson Engedahl på ett torp uppå Engaryds ägor (Ingeryd?), Engaskog benämnt, att skola 14 dagar för sistförliden julahögtid våldtaget dottern där i torpet ...[/color]
 
När jag nu läst något mera i ärendet vet jag att soldaten blev frikänd och Christina fick böta 40 daler eller apellera till hovrätten. Skall se om jag hittar mera vid tillfälle.
(Tanken jag får är att här finns ett skäl till att Christina tydligen inte gifte sig; Enligt tidens synsätt var hon väl skämd.. )
 
Av ovanstående ser vi att dottern var född c:a 1667 och äldre än systern, samt att musikanten redan bör ha varit gift 1666.
 
Detta var en överraskning - att det gick att finna hustrun.
 
Kanske det rör sig om dessa båda (jbgf):
Död 1710-06-05 Hans Hustru Kristina i Ormestorp  
Död 1717-01-13 anges Kristina i Ormestorp
Jag får undersöka bättre källor.
.................................................
I Ölmstad AI:1 sid 17b anges hustrun Karin och dotter Christina finns med, samt även Harald Månsson och hustru Elisabet samt bland inhyses Peder Månsson och hustru Agneta - som jag skrivet om på annat ställe ...
Hustrun anges Karin fram till 1708 (sid 230) då hon igen benämns Kristina liksom dottern. 1710 (sid 275) anges hon död, så det stämde alltså.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-10-13 10:23)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-10-13 10:33)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-10-13 11:23)