NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 maj, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-02, 23:26
Jag kämpar för att reda ut min mormors släkt i Kville. Med hjälp av mantalslängder och bouppteckningar tar jag mig stegvis bakåt. Har nu identifierat min mormors farmor som Elin Larsdotter f ca 1777 och död ca 1844 i Taskan, Kville. Hennes make var strandsittaren Johan Olsson f ca 1785 och död 1839 i Taskan, Kville.
Paret får sitt första barn 1812. Dessförinnan återfinns Elin som boende i Taskan dels med sin bror vrakfogden Anders Larsson. Dels boende med brodern och deras far Lars Corneliusson i Taskan.
Är det någon som vet mer om denne Lars Corneliusson? Jag misstänkte ett tag att han var identisk med den Lars Corneliusson f ca 1746 och tidvis boende på Kidön, Tanum. I den familjen fanns också en son Anders. Men jag har inte funnit någon dotter Elin född i Tanum runt 1777. Nu tror jag Kidön är ett felspår. Är det någon som vet mer?
Jag undrar också om någon Kville-forskare vet något om Anna Maria f ca 1814 som var min mormors farmor. Anna Maria var gift med fiskaren Andreas Johansson i Taskan och dog 1858. Inget efternamn anges i bouppteckningen. Maken Andreas drunknade 1864.
Tacksam för alla tips.
Mvh/Paul Neptune