NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2004-04-14, 01:33
Hej Birgitta,
Nils Lögardag som är dopvittne då Måns Eriksson döps 1713-01 borde vara densamme som Nils Hemmingsson Lögardag, född cirka 1659, död 1760 i en uppgiven ålder av 101 år! Denne var son till  Hemming Jonsson skräddare, f. ca. 1640 i Solberga, Ålem; död 1702-02-23 i Ingemåla, Ålem. Det står mer om dessa i Släkt och Hävd 1998:1 sid 126 ff och Svenska Släktkalendern 1920-21 s.440 ff. Emaila om du vill ha jpg-bilder av artiklarna. Du hittar också mer om dem bland de gamla inläggen i den här gruppen.
 
  Jag gissar att Erik Hemmingsson är bror till Nils H. och Per H. (ca. 1672 - 1711-04-16) och det borde räcka för att man ska känna sig rätt säker på att det är rätt födselnotis du hittat. Vill du vara extra säker så titta på faddrarna igen när du lokaliserat vigselnotisen så du vet vem modern är, men noteringen i AI:1 skingrar väl alla tvivel.
 
  Skiäll.. är Skiällery, dagens Skälleryd 3 km NV Ålems tätort.
 
  När Marjed föds 1714 tycker jag att det står Ingärdz Olsdotter wid Broatorp Qvarn och detta är ett dopvittne; Fadd står en rad för långt ner, och moderns namn skrivs inte ut i de andra dopnotiserna heller.
 
   Detsamma gäller när Måns föds 1713: Ingrid Persdotter är ett dopvittne, inte barnets mor. Hon anges ju förresten som bosatt i Broatorp.
 
  Vad gäller Erik H i hfl AI:1 (sid 155) håller jag med dig. Lisbet E är hans hustru kring 1755, men om det är första eller andra giftet kan väl bara vigselboken svara på.
 
  Jag kan inte heller läsa födelseorten för Ingrid Olofsdotter, jag  är inte någon handstilsguru precis. Några av dopvittnena är dock från Hundahult - borde vara dagens Hundhult 2 km N Helgesbo. Då skulle födelseorten kunna vara Idahult, dagens Idhult inte så långt därifrån. Det där brukar man kunna kolla genom att jämföra med ortnamnen i hfl. Eller genom att posta i Läshjälp här..
 
  Som du skriver förekommer det en Nils Olofsson som dopvittne (-38, -42; kanske hans hustru -50) och en Jon Olofsson -42. Är väl värt att kolla om du hittar några Nils och Jon som syskon till Ingrid O.