NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16.4.2002
Skrivet av: Evert Sverkman skrivet 2000-07-15, 21:06
Jag söker uppgifter om ett par nyupptäckta anor - kan någon hjälpa mig?
För den jag främst söker fann jag en märklig dödsnotis (=märklig för en äldre man): där står: död 12/11 1778 studenten och vice lantmätaren PETTER ÅBERG, 77 år (Åby C1:3)  
PÅ bör alltså vara född omkr 1701. Var? Födelsebok finns inte för Åby detta år. Kanske född i annan socken? Söker uppgifter även om hans bakgrund (föräldrar etc)
 
Petter Åberg med hustru finns först i Norra Förlösa i Åby; får minst fem barn där, från 1729. Därefter finns de i Gelebo; får barn 1749 och 1752(C1:2)
Familjen finns också i A1:1, då i Gelebo. PÅ kallas där Herr, hustrun för Madam Christina Maria - möjligen var hon född Persdotter. Jag söker uppgifter om hennes bakgrund (föräldrar etc) och födelseår. Hon dog 20/11 1800 (E1:1)
Var det vanligt att ett lantmätarpar kallades Herr och Madam?
 
I Åby fanns kronogård som boställe åt lantmätare, bl a i Tokebo. Även i Gelebo, eftersom PÅ bodde där?
Har någon några uppgifter om lantmätare i Åby och varför de fanns just där under första delen av 1700-talet?
Litteratur om lantmmätare vid denna tid?
 
- - -  
Petter Åbergs dotter Maja Stina, född 1752, gifte sig 1768 med Jon Persson, inflyttad då från Qvilla i Förlösa socken. Enl hfl brukade de en gård i Gelebo (Maja Stinas föräldrars?). Jag söker uppgifter om nämnde Jon Perssons bakgrund.
 
Med vänlig hälsning
 
Evert Sverkman