NULL Skriv ut sidan - Vrigstad

Anbytarforum

Titel: Vrigstad
Skrivet av: Sofia Korhonen skrivet 2016-02-04, 11:54
Hej Lars-Åke!
 
Då det stod i lysningen med Lovisa Beata att Pehr var välädel, har jag mer eller mindre tolkat det som det skulle finnas en nära koppling till adeln.
Efter ha kollat runt lite efter eventuella adels-kopplingar till min Pehr, så tror jag att du hjälpte mej en bra bit på vägen med denne Petrus.
 
Om jag nu har den Petrus som du angav, så var hans föräldrar Petrus Simonius Löfgren och Apollonia Danckwardt och de två var farföräldrar till de adlade Löfvenskjöld.
 
Om nu min tes stämmer, så borde Pehr vara i generationen barnbarnsbarn till Petrus Simonius och Apollonia.  
 
Det som skulle kunna vara en hint om att jag är inne på rätt spår är just namnen. Det är namn bland Petrus Simonius barn och barnbarn som senare återfinns bland Pehrs ättlingar och där namnet inte kommer från moderns sida.
Dessutom så är deras son Anders gift med en dotter till Kronobefallningsmannen Henrik Vendelsson Scheibe.  
 
Det känns som om jag skall lägga allt mitt krut på att gå igenom de manliga ättlingarna till Simon Andersson(1588-1637) och Elin Eriksdotter Walleria(-1647), då deras barn tog efternamnet Löfgren. Det är väl bara att börja runt 1615 i Stockholm och se vilka syskon jag kan tänkas hitta till Petrus Simonius där, för att sedan följa dem generation efter generation innan jag träffar rätt.
 
Hoppas min magkänsla visar sig vara lika bra som din!
Mvh/Sofia