NULL Skriv ut sidan - Visingsö

Anbytarforum

Titel: Visingsö
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2015-01-06, 12:33
Hej Hans,
Vad roligt att Du haft nytta av artikeln i Svensk Genealogisk Tidskrift 2013:1-2 (SGT). När jag började arbeta med den runt 2005 förstod jag inte hur unik den här handskriften är - något som Urban Sikeborg många gånger påpekat. Att genom en ordentlig genomgång, av inte minst Smålands handlingar från c:a 1539 och framåt, kunna fastställa att de här namnen funnits på individer i Vätterbygden och annorstädes, har känts mycket meningsfullt.
 
Du - först - vad hittar Du dessa Visingsö Gårdshistorik N:R VI, Torp, Nr V Torp Törsagård samt Nr VI Torp Törsagård Södergård.? Det vore roligt att läsa och jag hoppas att de är mer vederhäftiga än somligt som jag sett där man verkar ha använt sig av handskriften.
 
Skall se om jag kan svara på någon av Dina frågor, men väljer att redovisa några kompletterande fynd, som Du kanske kan ha nytta av.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/425535.jpg)
 
................................................
Anno 1598 den 25 februari vid Visingsötinget nämns Töres i Torp - som gick lag själv 6 för gäss och kål och desse äre hans lagmän Lars Bengtsson i Rökinge, Jons Henningsson i Rökinge, Bengt i Trägården, Olof Nilsson, Harlad i Vrixlösa.
 
Jag har inte tidsmässigt nitat någon av Hararna på tavlan, men om vi skapar en hypotes om att Bengt i Torp har unga söner - se mitt resonemng i artikeln, skulle Töres Bengtsson i generation två kunna leva och vara den som nämns här. För att vara säker krävs mer material.
 
1614 vid vårtinget på Visingsö nämns bland nämndemännen Töres i Torp.
 
 
Vänligen,
Olle
 
PS. Möjligen kan Du vara intresserad av att vara medlem i Svenska Genealogiska Samfundet och få SGT så fort den kommer ut. Skriv ett mail till olle@elm.se så ordnar jag underlag. Medlemsavgiften är nu 200 kr/år. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol 2015-01-06 16:33)