NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-20
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2006-11-05, 11:04
Hej!
Min mm mf f var Fabrikör/Smed Karl-August Gustafsson f. 1843 i Ekeflod i Virserum sn, död 1918. Han grundade Hjorteströms mekaniska verkstad.
Nyligen fick min mamma en text om verkstaden (Hjorteströms gjuteri och mekaniska verkstad, Något om dess historia)  skriven av en av Karl-August Gustafssons barnbarn (min mm mors kusin) 1992.
Den skriften var, för mig som bara sett familjen genom kyrkobökerna och något enstaka kort på K-As äldsta son, som en guldgruva.
I skriften fanns det några kort på arbetarna på verkstaden, i början till stor del familjen. Här fanns K-A med på två kort och
min mmmf fanns med på dem så som han såg ut som ung. Tyvärr är texten kopierad i kopiator och bilderna har därför ganska dålig kvalit?t.
Så jag undrar om det är någon som har kort på verkstadens arbetare eller gärna andra kort på Karl-August med familj som går att scanna in. Jag undrar också om det är någon som vet mer om Hjorteströms verkstad och dess invånare än vad som står i den texten. Jag delar gärna med mig av det jag har om familjen/släkten före och efter K-A i gengäld.
 
Mvh Staffan Benedictsson