NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2013
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2013-05-28, 00:02
Hej Göran!
 
I släktforskningen råkar jag ofta ut för märkliga men trevliga sammanträffanden
När jag lästa ditt senaste inlägg här, tänkte jag, att det här är personer, som jag inte vet någonting om, och vars namn jag inte har stött på förut, med undantag för Per Esbjörnsson i Knoxhult.
Nu är det så att jag väntar Amerika-besök i sommar, och jag forskar lite kring min släktings anor. De finns i Västra Torsås och Virestad, bl a flera generationer i Brommeshult. Där finns en Ingierd Persdotter född i Buhult Norregård 7 jan 1754. Till min häpnad upptäckte jag, att hennes föräldrar var Per Eskilsson och Sissa Persdotter. Lite konstigt var det ju, att hon föddes i Buhult, eftersom Per och Sissas övriga barn, äldre och yngre, föddes i Brommeshult. Jag funderade på om detta är ett annat par och kollade i mantalslängderna.  
1747 finns Per Eskilsson i Brommeshult utan markering och med anteckningen skrifven i ?ppamåla. Vad kan det vara för en plats? 1748 - 1752 finns Per Eskilsson med hustru i Brommeshult. 1753 års längd är skadad och 1754 oläslig, närmast osynlig. I 1755 års mantalslängd finns inte Per Eskilsson och hans hustru, i varje fall inte i  Buhult eller Brommeshult. 1756 är ordningen återställd, och Per med hustru bor i Brommeshult Norregård igen.  
Jag är ganska säker på att din och min Per Eskilsson är samma person, men jag vet ingenting om honom eller Sissa Persdotter. Vet du något mer, så tar jag gärna emot. Och har du någon förklaring till den lilla utflykten omkring 1754?
 
Hälsningar
Ingegärd