NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2012
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2012-07-03, 00:31
Hej Birgitta!
 
Jag tror inte att Per E och Kerstin hade några barn. Om man ska tro på Röcklavisan, så blev Kerstin bergtagen i samband med första barnets födelse. Dvs Per trodde att Kerstin var död, men vid begravningen avslöjade den synske prästen i Virestad, att det inte var Kerstins kropp som låg i kistan utan en alebild, och att Kerstin fanns hos trollen i berget.  
 
Det här med två levande syskon med samma namn är minst sagt bevärligt, men det är inte så ovanligt. Det hade att göra med att de bestämda reglerna för namngivning. Att Per E hade en bror med samma namn framgår tydligt av domboksprotokollet, som jag hänvisade till här ovan. Det börjar så här: Peder Esbiörnsson i Rökla bevisar med kiöpebref sig hafva kiöpt af sin broder Peder Esbiörnsson i Knogzhult ...
Jag har ganska många exempel på det här bland mina anor. Ibland tar det lång tid att upptäcka det, och ibland upptäcker man det kanske inte alls.
Olof Ljungcrantz hade flera hänvisningar till domböckerna, när det gällde Bengt Olofsson och Kerstin Persdotter, men tyvärr är de inte digitaliserade, så det får anstå till nästa Vadstena-besök.
 
Hälsningar
Ingegärd