NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2011-09-28, 10:12
Har inte lyckats komma vidare med dessa tre anor på min farmors sida, varken deras vigselnotiser eller barnens faddrar ger särskilt mycket ledning, är det någon som har idéer om deras föräldrar eller härkomst:
- Elisabet Månsdotter (1730-1812) enl. hfl född i Björksebo, men saknas i fb. Kan hennes far ha varit Måns Olofsson i Björksebo? Det finns dock en annan Månsdotter (Annika) född i Björksebo 1730. Fanns det alltså två Måns i Björksebo vid denna tid eller är mitt födelseår fel?
- Likaså har jag inte kommit vidare med en av Elisabets söners svärföräldrar, Jonas Johansson Bergstedt (ca 1730-1775) och Ingeborg Larsdotter (?-?) i torpet Brännarp under Fallhult(?). För Ingeborg har jag inte ens funnit någon notis i db. Förutom Fallhult förekommer Gnöttlerum och Koppramåla flitigt bland barnens faddrars bostäder. Har inte funnit någon titel för Bergstedt och finner honom inte i Kalmar reg:s gmr för Fallhult. Vad för slags torp uppträder annars Brännarp som i andra sammanhang? Är det ett ryttartorp eller kanske inte ens militärt? Och ligger kanske torpet inte under Fallhult? Finner på wikin Adelsvapen en fältväbel Nyman var bosatt här något senare.