NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-11
Skrivet av: Lars Bergqvist skrivet 2006-01-08, 19:31
Hej Per-Allan och Inge !
 
Tack för Era inlägg. Jag skulle kanske ha nämnt att Abraham Månsson är min morfars farfars farfars far, så på mycket mycket långt håll är vi släkt-i-släkten, Per-Allan. Tar man del av den släktforskning som är gjord av Paul Fröberg (finns nedtecknad bl a i Urshults Krönika 1977, sid 76-93), så är den första kopplingen mellan min släkt och Fröbergs-släkten, just den att Sigrid gifts bort med Josef Månsson, vars son Gudmund, ju var Fröberg 1, precis som angivits av Per-Allan.
 
Inge, jag kan dessvärre inte, hjälpa dig med Måns Gudmundsson, jag har inte stött på denne i min släktforskning.
 
Återvänder jag till Abraham, var han enligt längderna gift med en Ingrid Nilsdotter (Sigrids mor). Återvänder man till artikeln i Urshults Krönikan s 103, uppger Paul Fröberg att Ingrid är (möjligen identisk med Ingrid Nilsdotter f. i Grönteboda domsöndagen 1687 slut citat)
 
När jag själv har letat har jag funnit en Ingrid som föddes just 1687, och som dog i barnsbörd 1723-12-03 i Frösjöhult, detta finns också i KGF:s databas, exempelvis. Om det är samma person som Fröberg anger är jag osäker på.
 
Med hälsning
 
Lars