NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01
Skrivet av: Tomas Alriksson skrivet 2003-04-09, 21:07
Hej Lennart! Gertrud Jonsdotter f. 28 dec 1752 i Oxlehall, hon var nog bara tillfälligt i Bodhyltan - jag hittar inte någon släktanknytning dit för Gertrud.
Gertrud Jonsdotter och Olof Nilsson Wijk (Rydman) fick bara ett barn tillsammans, så faddrarna ger inte mycket där.
 
Jag gjorde en ny sökning på möjliga Gertrud Jonsdotter eller Olof Nilsson (de båda har samma åldersuppgit i de gamla husförhörslängderna). Jag hittade Gertrud i Oxlehall, däremot inte någon lämplig Olof Nilsson i Torsås socken.
 
Nu fick jag titta på faddrarna till Gertruds syskonbarn. Jag tiitade på Gertruds brorsbarn, utan napp. Gertrud hade också en äldre syster, Karin f. 11 nov 1750 i Oxlehall, vigd 21 nov 1787 med bm Sven Svala i Qvilla, tittade på faddrarna till hennes barn (fyra st hittade jag, de tre äldsta dog i små). Karins första barn Jon f. 19 juni 1787, hade torparen Per Jonsson i Huleqvill (morbror till barnet) och hu Gertrud Jonsdotter i Holmaryd (moster till barnet) som faddrar.
 
Jag hittar inte någon Anna på Gertruds sida, det är väl den tråd du får ta med dig när du letar efter Olof Nilsson Wijk födelseort och anor.
 
Gertrud var dotter till bm Jon Bengtsson Giedda i Oxlehall (namnet ändrades till Törnqvist medan han var båtsman) f. 21 febr 1725 i Oxlehall, senare torpare i Huleqvill, död 6 juli 1779 i Huleqvill. Vigd första ggn 26 okt 1750 i Torsås med Karin Bondesdotter f. 14 nov 1725 i Huleqvill (bondedotter), död 14 apr 1768 i Huleqvill.
Jon Bengtsson Törnqvist gifte om sig den 18 maj 1770 med Ingeborg Persdotter f. 20 febr 1732 i Tranqvill.
 
Mvh/ Tomas