NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20.9.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20.9.2002
Skrivet av: Jan-Christer Strahlert skrivet 2002-09-20, 18:51
Hej Niclas
Nu har jag jag läst igenom mina anteckningar till bilagorna landskapshandlingarna för Torsås med omnejd, som jag tyvärr har fört lite summariskt. Det är drygt 10 år sedan. Där finns följande: 1566:4 Avkortningen Torsås sn. Tar först upp skattegårdan mm sedan kommer följande notering först för kronogårdar: Anders Svensson Svinhult 1/1 hemman forlent (MikroFilm CD2174).
Förminskningen 1566 (1566 4B)
Är förminskett på ett helt cronohemman som var bonde anno p 65 och är Anders Svensson forlentt anno p 66. Tesliket på en på en halft cronob. som var kneckt all anno p 65 och är bonde 1/2 anno p 66. (Den senare meningen berör nog inte A.S.)
Således bör han varit bosatt på Svinhultsgården.
1567:9B (MF CD2179) står följande för avkortningen 1567: Cronohemman förlänt fougden  Anders Svensson på Svinhult uppå KonglM; brev 18 marty 1566.
1569 Avkortningen: Ähr förlänntt Anders Svensson fougde I möre herad der på kong Erichs breff datum 18 marty ano 66 Cronohemman 1.
Brev från Allmogen i Södra Möre i kopieboksavdelningen 1569 26 marty Förgivet skattehemman till  --- Erlig och förståndig Anders Svensson --- (upprättat av Befaldings Man Peter Larsson i Påboda)
Avkortning 1571: Haffer Kong Maiett --- förlänt Anders Svensson fougde i Södra oc Norr Möre der på KM:breff dtt 4 decembris anno 70 Rogh 1 lesth (12tunnor?) Korn 1 lesth.
Det som är av högsta intresse är följande av vad jag förstår. Med största sannolikhet var Anders Svennson bosatt i Svinhult när avkortningslängden upprättades av hans granne Peder Sonesson länsman bosatt i Svinhult. Dessutom är Allmogens brev mkt intressant för den fortsatta bevisförningen. Hoppas att detta ger lite mera hjälp samt kött på benen. Jag har själv tyvärr inte haft tid att tränga djupare in i materialet efter den första genomgången av fogderäkenskaperna för drygt 10 år sedan. Kanske det är är en ny öppning att tackla det hela.
Jan-Christer