NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2009
Skrivet av: Ewa Wahlgren skrivet 2009-07-02, 20:31
Tack snälla Birgitta för ett gott försök! Men tyvärr ... Peter var född i Jämshög 17920731 (vad vi fått fram - och tror - i alla fall) och son till Bengt Mattsson och Inga Nilsdtr. Gifte sig med Christina Sandström, som dog 18290222 i Stenfors/Tingsås och barnen har vi kläm på; Magnus Peter, Maja Stina (f 18221105), Carl Johan och så tvillingarna Lars Johan (min mans ff f) och Johannes (f 18260414).  
 
Du har rätt i att Peter var smed (började som dräng på Stenfors Bruk). Dock var hans far torpare. Och nog har vi märkt, att smederna var ett rörligt släkte. Har funnit flera i släkten, som verkligen flyttat runt (bl a de många smederna Lander). Peter stannade däremot på Stenfors från det han kom dit 1810 och alltså till 1832 el 1833. Båda dessa årtal finns nämnda på Genlines GID 844.13.60200, men efter dessa anteckningar finns också något annat skrivet, vilket vi läser som Clm - fast det kan mycket väl stå något annat och i så fall VAD? Både han och svagsinta dottern försvinner ur rullorna samtidigt. (Han kan väl knappast ha flyttat med dottern till hospitalet någonstans?)
 
Ja, vi (el i alla fall jag) har riktigt hängt upp mig på just Peter. Och drömmer om honom och en massa oläsbara rader på nätterna ... Vill inte ge upp!!! Och det är ju så himla skoj och intressant att släktforska!
Tar tacksamt emot varenda litet strå!
 
Jättevarma (phu) hälsningar från Ewa och Walle