NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-07, 05:54
Hej Berit,
Jag ska studera din utredning i SoH. Jag nämnde Ingeborg Svensdotters koppling till släkten Dyk bara för att andra forskare lättare skulle kunna identifiera VILKEN Ingeborg S jag är intresserad av.
För min del har det inte varit lätt att komma rätt i Södra Vi. Min anfader Jöns Persson Berg var född i Södra Vi och verksam som mjölnare och byggmästare i såväl denna socken som i Horn. Födelsedata har skiftat mellan olika husförhörslängder och vi har tidvis kopplat honom till fel föräldrar. Från Horn försvann han helt under ett antal år som blind och åldrad änkeman. Av en tillfällighet fann vi honom bosatt hos sin äldste son kyrkoherde Petrus Hellvik i Hannäs, Östergötland. När han sedan avled i Horn 1864 författade Petrus Hellvik ett längre minnesord över sin far. Det finns bara i ett exemplar och jag har nyligen fått kopior från kungliga biblioteket. I den texten berättar kyrkoherden att faderns föräldrar var Per Jönsson och Kerstin Nilsdotter i Kåreda. Men inte ens kyrkoherde Petrus Hellvik hade helt klart för sig födelseåret. I minnesordet anges 1777 istället för det korrekta 1779.
Eftersom Södra Vi delvis är svårforskat och det kan finnas fler som forskar kring Jöns Persson(Berg) vill jag passa på att upplysa om att han var gift två gånger. Först med en hemmansägardotter Christina Persdotter i Bränna, Södra Vi. Sedan med en torpardotter Annika (Anna) Persdotter i Forshult, Horn. Det fanns barn i båda äktenskapen.
Tack Berit för hjälpen! Känns tryggt att du också kan bekräfta mina släktled. Jag är intresserad av alla tips för vidare forskning. Har noterat att domböckerna i detta härad tidvis är svårlästa p g a handstilen.
Mvh/Paul