NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2015
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2015-10-20, 16:13
Hej Lars-Åke,
 
Jag har ingen säker kunskap om Gustaf Hultgren, men har en teori om att han skulle kunna vara son till inspektorn och befallningsmannen Jöns Persson Hultgren på Restad i Säby.  
 
Jöns Hultgren och gästgivaren Jöns Trolle på Säthälla var samtida och förekommer till och med tillsammans som dopvittnen vid något tillfälle. De förefaller vara bekanta med varandra.
 
Jöns Trolle avled 1731 och efterträddes av sin son Karl Adam Trolle. Enligt mtl 1736 har denne Karl Adam en dräng Gustaf (utan efternamn i mtl) som skulle kunna vara Gustaf Hultgren. Det är enda gången under 1730-talet som det förekommer en Gustaf i Säthälla enligt mtl.
 
En annan märklighet är att Karl Adam Trolle var gift med Elisabet Hasselqvist! Var hon kanske syster till Gustaf Hultgrens hustru? För Elisabet slutade det illa. Hon blev mördad av sin make i november 1735 och begravdes 16/11 i Säby!
 
Jöns Hultgren finns omnämnd i Säby från 1708 (mtl) och var hela tiden inspektor eller befallningsman på Restads gods. Han var gift minst tre gånger och Gustaf skulle kunna vara född i det första giftet med Elisabet (utan efternamn) som dog 1712 mellan den 23/3 då hon var dopvittne och den 30/11 då maken gifte om sig. I Jöns Hultgrens andra kända gifte med änkan Kerstin Larsdotter från Drumstorp, Säby, föddes inga barn. Men med tredje kända hustrun Greta Helena Bremer, med vilken han gifte sig 14/7 1719 i Säby, fick han åtminstone tre barn, en son Peter 1720 och två tvillingflickor 1722, av vilka den ena avled 1723.
 
Vart Jöns Hultgren sedan tog vägen vet jag inte. Kanske till Bredestad där sonen Peter senare (1755) gifte sig. Men dit har jag inte följt familjen.
 
Hoppas detta ger någon ledtråd till Gustafs bakgrund.
 
Mvh/