NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2015
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2014-12-02, 01:19
Hej Roland,
 
Tyvärr är det ont om uppgifter om denne Anders i Ryggestorps Södergård. Och om hustrun finns ingenting annat än att hon kallas just hustrun i mtl 1716 och 1717. Det är de åren som Anders och hustrun är skrivna i Ryggestorps Södergård. I mantalet 1715 kan jag inte hitta gården, mantalet 1718 saknas och 1719 är Anders inte längre skriven i Ryggestorp.  
 
Enda stället jag hittat honom i kyrkoarkivalierna är just vid sonens födelse 1716. Men den notisen ger ju inte någon vidare information. Inte heller verkar dopvittnena kunna säga något om Anders. Det verkar vara grannar.
 
Lika magert är det i mtl runt år 1742. Visserligen bor det en klockare Anders i Knutingarpstorp dessa år, men han kan inte vara Johan Anderssons far, eftersom han är identisk med klockaren Anders Rystedt, som framgår av mantalslängderna. Han tjänstgjorde redan 1713 och fick barn både 1715 och i juni 1717 i klockarhemmet, vilket utesluter honom som far till Johan Andersson i oktober 1716 i Ryggestorp. Mellan oktober 1716 och juni 1717 är det bara åtta månader...
 
Så tyvärr har jag inget svar på dina frågor. Jakten måste gå vidare.  
 
Mvh/