NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-11-25, 02:44
Hej Anne-Mai
 
Jodå, Joakim finns i födelseboken i Säby i Småland, men inte 1733, utan 1739 när han verkligen föddes! Att det råkar bli fel i böckerna har man ju varit med om många gånger, och detta är ett sådant tillfälle.
 
Joakim föddes den 22/3 1739 i Källeryd, Säby, som barn nummer fyra och son nummer två i en syskonskara på sammanlagt sju barn. Föräldrar var Erik Castensson och Kerstin Börjesdotter. Namnet Castensson knyter samman fadern med den stora släkt som grenat ut sig efter befallningsmannen på ätten Wrangels sätesgård Gransbo i Säby. Ur-Casten dog 1664 och efterlämnade minst två söner, Jakob och Joakim, samt dottern Kerstin. Från dessa tre syskon härstammar mängder av efterkommande, bland andra Herbert Tingsten och världens starkaste man, Magnus Samuelson.
 
Då det gäller Joakim Eriksson vet jag att han först var gift med Sophia Elisabet Jönsdotter Lindström, enligt hfl född 1720 i Gränna, och död 9/2 1781 i Sjöamålen, Askeryd, dit makarna flyttat 1775. 15/2 1784 gifte Joakim om sig i Vårdnäs med Kristina Ingesdotter, född 26/5 1759 i Bäck, Vårdnäs. Jag vet inte om han hade barn i sitt första gifte, men med Krisntina Ingesdotter fick han åtminstone tre söner, alla födda i Vårdnäs.
 
Om du har fler uppgifter om vad det blev av sönerna eller andra hustrun är jag mycket tacksam om du vill dela med dig av dem. Inte heller vet jag var och när Joakim själv dog och den uppgiften skulle jag sätta stort värde på.
 
Mvh/