NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-05-30, 23:56
Hej Ulf
 
Så vitt jag kunnat utröna, och det är inte mycket, så var varken Anders Larsson eller Margareta Gustavsdotter födda i Säby. Anders födelse har jag inga uppgifter alls om. Möjligen är det han som dör 14/2 1773 i Kollenta, Sunnanå, Torpa, och i så fall var han född omkring 1716 enligt åldersuppgiften i dödboken. Men jag har inte säkert kunnat fastställa att det är Lars Anderssons far som dör i Kollenta.
Margareta Gustavsdotter skall enligt både hfl och dödbok i Ekeby vara född 1723 i Marbäck. Men en koll i födelseboken där åren runt 1723 har hittills inte givit något napp. Enligt dödboken i Ekeby dog hon 14/6 1805 i Sjöstugan, Hesters ägor. Då bodde hon hos sin dotter Anna och måg Johan Larsson [dotterns andra gifte].
Utöver Lars har jag funnit sex barn till Anders Larsson och Margareta Gustavsdotter. Av dessa sju syskon dog minst fyra i unga år. Utöver Lars har jag bara funnit dottern Anna, f 6/11 1748 i Ryggestorp, i vuxen ålder. Hon gifte sig första gången 13/2 1778 i Torpa med soldaten Jonas Lindgren i Simmershult, Torpa, som dog 1788. Andra giftet skedde 16/1 1791 i Ekeby med Johan Larsson, född 1764 i Lönshult, Ekeby.
Ytterligare ett barn till Anders och Margareta var Karl Andersson, född 29/5 1757 i Ryggestorp. Jag har inte funnit honom som vuxen, men inte heller i någon dödbok.
 
De sex yngsta barnen till Anders och Margareta var alla födda i Ryggestorps norrgård, Säby. Där dog också äldsta (?) dottern Kerstin 1747 bg 31/5. Men hon var inte född i Säby, utan i Farstorpstugan i Marbäck 14/10 1745.
 
Med tanke på moderns uppgivna hemsocken Marbäck borde man kanske finns vigseln där, men jag har inte hittat var Anders Larsson och Margareta Gustavsdotter vigdes.
 
Bara magra uppgifter alltså om denna familj, tyvärr. Kanske någon annan har mer att bidra med?
 
Mvh/