NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2009
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2009-03-12, 01:24
Hej Björn.
 
Jag är rädd att jag inte kan hjälpa dig i dagsläget. Mitt intresse är främst riktat mot tiden före 1820 och mina kunskaper om socknens befolkning efter detta är ganska sporadisk. Jag kollade dock upp i husförhörslängderna runt 1890, som är så långt fram som jag kan komma åt via nätet på Arkiv Digital. Och den Karl Axel Johansson som föddes i Kåremålen 1867 kallas fortfarande för detta då han bodde tillsammans med syskon och sin mor Hedda Charlotta Samuelsdotter Törn i backstugan Lund på Bredstorps ägor så sent som 1894. Inget är väl omöjligt, men jag har liksom du svårt att tro att det är han som kallar sig Karlsson Hjertqvist tio år senare.  
Jag sökte även i Sveriges befolkning 1890 efter Karl Axel född 1867 i Säby och fick bara träff på ovanstående.
Vad man måste göra är nog att följa Karl Axel Karlsson Hjertqvist bakåt i husförhörslängderna från år 1900 för att den vägen hitta hans ursprung. Men eftersom jag saknar uppgifter från de tio åren mellan 1890 och 1900 kan jag inte hjälpa dig med det just nu. Kanske finns det någon annan Säbyforskare som har bättre förutsättningar att lyckas?
 
Mvh/