NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16.4.2002
Skrivet av: Birgitta Andersson Norrköping skrivet 2002-04-15, 22:04
Både Bo Persson på Norra Vi sidan och Christer Påhlsson här tycks vara ense om att Kerstin Andersdotters föräldrar var Anders Månsson och Ingeborg Månsdotter. Jag tackar för dessa snabba svar som också stämmer med mitt intryck av att den familjen var mer stabil i Svenningeby.
 
Kerstin Andersdotters härkomst berör nog åtskilliga Säby-forskare. Hon är även min ana via Anders Jonssons och Maria Jonsdotters son Måns Andersson.
 
När det gäller Kerstin Andersdotters barn har jag en undran angående en ev son Lars som föddes d 21 sept 1730. Föräldrarna anges där vara Jon Larsson och Kerstin Andersdotter. Men de bor i Hyltan! Är detta samma familj som den i Gummelycke? Har de tillfälligt flyttat till Hyltan? Eller har prästen skrivit fel?
 
Vid denne Lars födelse är en piga Ingeborg i Hyltan fadder. Men även vid dottern Marias födelse 1720 finns en fadder från Hyltan nämligen H Rebecca Durea. Sannolikt är denna Rebecca släkt med kyrkoherden Bartholdus Johannis Duraeus som var kyrkoherde i Norra Vi 1690-1713 och i Säby 1713-15. Ett litet sammanträffande som kanske är helt tillfälligt!
 
Birgitta