NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12.1.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12.1.2001
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2000-08-18, 01:37
Hej Lars
Ytterligare några kompletteringar:
Per Nilsson var son till Nils Matsson, f 171(2), död 2/4 1788 i Karsbo, Ekeby. Nils Matsson gifte sig omkring 1740 med den till namnet okända änkan efter Sven Månsson i Karsbo och fick med henne fyra barn, Katarina, Lena, Per och Nils. I sitt första gifte hade hustrun fyra kända barn.
Om Per Nilssons hustru Brita Persdotter vet jag inget mera.
 
Då det gäller Jonas Andersson så ger dina nya uppgifter möjlighet att identifiera honom. Följande uppgifter finns om honom och hans familj i Ekeby husförhörslängd AI:2, pag 216/217, kompletterat med uppgifter från Malexanders kyrkböcker om hustruns födelse.
 
Jonas Andersson f 1776 i Säby, fr Tingkullanäs 96, t Bockön 04,  
gift 25/10 1795 i Ekeby med
Lena Svensdtr f 16/2 1772 i Skärlundastugan, Malexander,  
hon var uä dtr till salpetersjudarmästaren Sven Lundberg och Ingrid Nilsdtr, f 1744 i Ekeby [Ekeby hfl AI:2, pag 217]
barn (alla födda i Ekeby):
Maria f 28/1 1796 i Fiskevik
Sven f 5/10 1797 i Lindsundet
Eva f 5/7 1799 i Lindsundet
Adam f 14/10 1801 i Lindsundet
Anna Stina f 1804 i Bockön
Inga Lena f 1808 i Bockön
 
Med dessa uppgifter klara var det lätt att hitta Jonas i dödboken. Han dog 1851 28/4 och fick följande eftermäle i Ekeby dödbok
 
Jonas Andersson i Gölebo, f 1775 i Frinnaryd. Gift 1o (25/10 1795 i Ekeby) m Lena Svensdtr i Fjuntlund. 2 söner och 3 dtr lever. Gift 2o 1835 med torpardtr i Verken(?) u Högeskog, Trehörna Gustava Månsdtr. 2 söner och 1 dtr lever. Han odlade och bebyggde Lindsundet och  Bockön, ägde Mostugan u Arrebo, brukade Bygget u Andersbo. Ägde Sållarp i Säby, Högeskog i Trehörna, en del i Lycke, Rinna och slutligen Gölebo. 76 år
 
Här har vi alltså ett klassiskt problem. Samme man har utrustats med två födelsesocknar. Säby enligt husförhörslängden, men Frinnaryd enligt dödboken. Men tanke på att åldersuppgiften är densamma och att det inte finns någon lämplig Jonas Andersson i Säby skulle jag tro att Frinnaryd är Jonas´ födelsesocken. Kolla där!
 
Däremot har jag misslyckats med att finna Lena Svensdotters dödsnotis. Hon måste ju ha dött senast 1835 då maken gifter om sig i Trehörna. Men det skedde inte i Ekeby i alla fall. Möjligen dog Lena i Trehörna? Bör också kollas!
 
Då det gäller Per Andersson har jag inte lyckats komma vidare trots dina nya uppgifter.