NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2015
Skrivet av: Ben Hedenberg skrivet 2014-05-04, 03:07
Kenneth,
 
Tack för dina klara fakta. Det verkar således som om min hypotes varit riktig. Att bouppteckningen nämner Sven Toresson Modig gör bilden helt klar. Denne Tore Håkansson borde vara pojken som föds 1722-05-27 i Hjärtum, med Håkan Toresson som fader och som moder Johanna Swensdotter. Rätta mig om jag har fel.  
 
Om nu Sven kommer från Hjärtum är frågan om hur detta hänger ihop med orten Dahl? I det föreliggande fallet kan ju knappast Dalsland åsyftas och Dals-Eds socken (som tidigare kallats Dahl). Kan det röra sig om en förkortning av Askedalen, Djupe dalen, Bastdalen, eller Dalen (Dal på Ödsmål) vilka upptas som Dal i Ortsnamnsregistret. Stavningsmässigt verkar dock Dalhagen [i Hagmark på Lekvall] rimligast. Dock verkar orten inte ha något med hans födelseort Måred Lilla gård att göra.
 
Kvar står frågan om varför Marit förekommer med tre patronymikon? Och om det är samma kvinna så undrar man vilket i så fall hennes rätta namn varit. Den Maret Swensdotter som dör 1832-03-16 i Västerlanda Nordgård blev 68 vilket indikerar att hon föddes 1763-64. Detta stämmer med övriga uppgifter. om Svens hustrus ålder.
 
Bästa hälsning
Ben